Martha Rosler, Inside and Outside the Frame

מרתה רַסלר
בתוך ומחוץ לתמונה: על צילום, אמנות ועולם האמנות


מבחר מתוך מאמרי האמנית מרתה רסלר
בחרה, תרגמה מאנגלית והוסיפה אחרית דבר: אסתר דותן
2006
מהדורה חדשה, 2017

על הכריכה: מרתה רסלר, "ברודוויי, ניו יורק", 2000
מונטאז' צילומי באדיבות האמנית
 
מהדורה חדשה למבחר המאמרים המכוננים ומרובי התובנות של האמנית האמריקאית מרתה רַסלר (Rosler). המבחר ראה אור בהוצאת פיתום ב-2006 והיה הספר הראשון עם הקמת ההוצאה.

המחברת מעלה שאלות המעסיקות אותה כאמנית בנסיבות היסטוריות קונקרטיות, אך ההשלכות אקטואליות עד היום: היא שואלת על הישות קהל בתחום האמנות; על ההרחקה הבעייתית של הפן המעמדי במובנו החברתי הרחב במגמות פמיניסטיות מסוימות; על צילום נוודי מעין תיעודי המסתפק במציצנות קיומית; על נטייה רווחת לערפל את- או להתעלם מ- המישור ההיסטורי הקונקרטי והפוליטי בדיוּן על תצלומים ולהתמקד באספקט הכוכבוּת של הצלם או הצלמת ובאיפיונים אסתטיים גרידא; על קוצר ידן של שיטות הייצוג החזותי והמילולי; על פולחן הקירבוּן. המאמרים נכתבו בין השנים 1983-1975.

מהדורת 2006
מהדורת 2006
כיום, בתקופה של התעצמות המופע המהותני-שבטי בסוגיות של זהוּת – שהינו הד-נ-א של לאומנות, גזענות ושנאה, בתקופה זו שבה, למַעט מקרים דיאלקטיים לא רבים, אין משקל רב לתואר "תיעודי" הנלווה לעבודות צילום, אמנות, קולנוע, ובתקופה זו שיש בעיקר דיבור על קריירות ומעט מאוד דיון במגמות וביעדים של האמנות, יש משנה תוקף לעמדות המורכבות העולות במאמרים אנליטיים אלה, אשר הדיכוטומיה שחור-לבן זרה להם.

הספר מכנס ארבעה מאמרים:
  • "צופים, קונים, סוחרים, יצרנים/יוצרים: מחשבות על קהל", 1979
  • "דמות האמן, דמות האשה", 1983
  • "לי פרידלנדר: דוגמה לצלם מודרני", 1975
  • "בתוך, ליד, מחשבות לאחר מעשה: על צילום תיעודי", 1981

פתח דבר על ידי האמנית נכתב במיוחד לאסופה המתורגמת. אחרית הדבר מאת המתרגמת מתייחסת לשיח הצילום של רסלר, תוך התמקדות בייחודו של פרויקט שדות התעופה המתמשך של האמנית.

המבחר הוא מתוך אסופת המאמרים של מרתה רסלר, Decoys and Disruptions, ספרי אוקטובר, הוצאת MIT, קיימברידג', מסצ'וסטס, 2004.

עיצוב הספר מהדורת 2006: סטודיו עדי שטרן
עיצוב הספר מהדורת 2017: ליאור ליזרוביץ'

ביקורות על הספר

"ספר המאמרים של האמנית והתיאורטיקנית מרתה רסלר הוא תרומה עצומה למדף ספרי האמנות בעברית; והשאלה הנשאלת בו שוב ושוב רלוונטית גם לאמנים כאן ועכשיו: האם יכולה האמנות לעמוד בפיתוי ההון והכוח?"
(רותי דירקטור, "ספרים", הארץ, 20.9.06)

"מאמריה של התיאורטיקנית מרתה רסלר, שאסופה מהם יצאה עכשיו בעברית, מוכיחים עצמם כרלוונטיים גם עשרים שנה ויותר אחרי שנכתבו"
(חמדה רוזנבאום, עכבר העיר, 30.5.06)

"ספר מאמרים זה מגיע באיחור לקורא העברי בתרגומה הבהיר של אסתר דותן ובהערותיה. מאמרים אלו שנכתבו במהלך שנות ה-70 וה-80 מתבוננים בעולם האמנות כמערכת ומשרטטים את מקומה של האמנות במרחב הציבורי – המוגדר בעקבות אנרי לפוור כמרחב חברתי. הקובץ הנוכחי עוסק בעיקר בשיח הצילום אך דרכו שופך אור על הנסיבות הקונקרטיות של עשיית אמנות וכלכלת האמנות תוך דמיסטיפיקציה של מה שקרוי 'הדימוי הביקורתי' הרווח כיום באמנות הצילום והווידאו. כתיבה בהירה ולא מתפתלת בניסוחים ליודעי חן. מומלץ בחום".
(ד"ר יעל גילעת, מארב, 25.02.07)
הוסף לסל הקניות
הוסף לסל הקניות
מיוחד לאתר: 67 ₪
מחיר קטלוגי: 84 ₪
משלוח בישראל: 10 ש"ח לספר (דואר רשום)
תשלום באשראי רק דרך אתר PayPal


ביקורות על הספר
מחשבות על צילום (Ynet)
 
האם יכול הצילום לגבור על השיטה ("ספרים", הארץ)
 
צילום מצב (עכבר העיר)

עוד על מרתה רסלר
האתר של מרתה רסלר
 
Positions in the Life World
 
סמיוטיקה של המטבח, 1975



ספרים בהוצאה


שלחו לי עדכונים
מעוניינים להתעדכן על ספרים חדשים ועל אירועים? אנא מלאו כתובת דוא"ל

דוא"ל: